tirsdag 21. februar 2012

När blir de fyra friheterna införda?

Vi satt och prata på lunchen i dag om pass.

Jag har ingenting emot pass, men de är bäst med stämplar i. Så var det detta med den fria rörligheten i delar av Europa.

Om jag kommer i håg rätt så skulle Sverige få denna fria rörligheten för personer i Väst-Europa första gången 1992 när EES-avtalet blev inngått.

Men det funka inte helt. Vi behövde fortfarande pass på våra resor. Så skulle vi få denna fria rörlighet, för bland annat folk, när Sverige blev medlemmer av EU.

Men, inte helt. Passen behövde fortfarande vara med. Så 1999 blev Schengen-fördraget en del av Europeiska Unionen. Schengen-samarbetet kallas Den Europeiska Unionens passunion. Äntligen kan man tycka för de som inte villa bära med sig pass inne i EU.

Men här sitter vi i 2011 och jag tycker att jag måste ha med passet på flygresor nästan överallt. Och inte bara där. Starkast minne har jag av tyska tullare som väckte oss på nattåget en bit innanför Danmark för att de skulle se våra pass.

Stämmer detta? Har du blivit en del av passunionen, eller måste du passa på att ta passet med dig för att inte få ditt pass påskrivit?

Dagens musik:Passport med Gogol Bordello

Ingen kommentarer: