onsdag 28. november 2012

Kortere togstrekning – like lang reisetid

Jeg tar toget til og fra jobb hver dag. Strekningen Skatval-Trondheim tar ca. 45 minutt. Og med mine 15 år som togpendler har det blitt noen minutt, noen timer, noen dager, uker og måneder. Toget er i rute hver dag. Jeg tror det er 1,5 år siden jeg opplevet å være 15 minutt forsinket. Imponerenede NSB og Jernbaneverket!

Så ble det bestemt at man skulle bygge tunnel gjennom Gjevingåsen. Hovedårsaken var å spare reisetid. Fem minutt kortere ville reisen bli.
Det har den ikke blitt. Reisetiden er eksakt den samme. Jernbaneverket erkjente at man ikke kunne ta ut effekten før i 2012. Nå er 2012 snart slutt og nye tidtabeller kommer fra 9. desember.
Hvor mye kortere reisetiden vil bli? 0,0 sekunder!

Den eneste effekten tunnelen har hatt så langt er at vi får misser noe av den fantastiske vyen som er på strekningen Værnes-Trondheim. Dette er en av landets absolutt vakreste togstrekninger med utsikt mot Fjorden nesten hele veien.

Nå er det ikke det minste synd på meg. Jeg har det godt på toget med lesing, søvn og nett. Men kanskje ikke en helt suveren bruk av ressurser?

En annen sak er det også at det opplagt burde vært dobbelspor slik at man kunne hatt et enda bedre flytog Trondheim-Værnes. Det er utrolig godt lagt til rette for det med en jernbanestasjon helt inne på flyplassen. Men med et spor gjennom Gjevingåsen drøier det.

Ingen kommentarer: