onsdag 17. juni 2009

Har Trollhättan fått ett guldägg?

När Koenigsegg ser ut att bli köparen av Saab är det jubel i Trollhättan. Det är naturligtvis bra att få avklarat ägarförhållandet. Det har varit flera kommentarer om att det är bra att det nu kommer in någon som gillar bilar på ägarsidan.

Det är kanske inte det bästa argumentet för att det är en bra ägare. Koenigsegg har erfarenhet med att producera cirka 18 bilar om året. Efter vad jag kan förstå har de ingen industriell erfarenhet, ingen distributionskanal och inte så mycket annat heller.
Kanske passar de GM bra för att de önskar färre bilmärken att konkurrera med?

Bilproduktion är extremt krävande. En bil skal vara säker, vacker, vara energieffektiv, ha rätt pris, vara bekväm, rymlig innuti och liten utanpå och samtidigt skilja ut sig från konkurrenterna. Dessutom skall du ha distributionen i ordning med service, verkstäder, kunna erbjuda lånefinansiering och en himla massa annat. Det är inte bara tre önskningar som i ett Kinderegg – det är mycket mera.

Saab har varit duktiga på att göra bilar och inte minst på att utvikla bilarna med nya detaljer som sedan blivit standard i andra bilar.

Kanske är motivet inte att rädda Saab, men att lösa upp låneproblemen som Koenigsegg har?
I Ny Teknik läste jag att ”Koenigseggs bud på Saab är ett försök att rädda Koeniggsegg – inte Saab. Med hjälp av Saabs utvecklingsavdelning och lån från staten kan Koenigsegg förverkliga planerna på el- eller hybriddrivna sportbilar”.

Min hemstad Trollhättan jublar nu. Jag är rädd för att det inte blir någon långsiktig lösning. Då hade det varit bättre med ett kinesisk företag eller någon annan som skaffa kunder till större volymer.

Jag hoppas att jag tar fel och att det blir så bra som en del andra hoppas.

Men jag kommer onekligen att tänka på Bruce Springsteens: My hometown:

"Now Main Street's whitewashed windows and vacant stores
Seems like there ain't nobody wants to come down here no more
They're closing down the textile mill across the railroad tracks
Foreman says these jobs are going boys and they ain't coming back to yourhometown
Your hometown, Your hometown, Your hometown"

Ingen kommentarer: