mandag 16. februar 2009

Meningslösa årets-kåringar

Gud vad trött jag är på alla priser, alle kåringar och låtsas-vara-viktiga-händelser som fyller medierna med ointressant nonsens.

Det gäller alt från bästa bok, låt och film till bästa idrottsprestation eller årets trönder eller svensk.

Vi startar med idrottarna. De tävlar på idrottsarenaer och vi får tro att den bästa vinner. Varför skall då en jury peka ut någon som bättre än de andra? Prestationerna kan tala för sig själv.
Innanför kulturen är detta verre än i alla andra sektorer. Smaken är som baken, delad. Vad man gillar varierar inte bara mellan människor, men också mellan vad man gör för övrig, vilket humör man är på och hur skall man kunna jämföra Springsteen med Pink Floyd, Timbuktu med Bellman eller E.S.T. med Verdi?

På samma sätt är det med böcker och filmer. Eller kock.

Det har också blivit en sjuka att utse årets personer. Sedan Time Magazine 1927 utsåg Charles Lindberg til Man of the year har många anslutit sig till denna genre.
Och varför skall någon peka ut årets julklapp? Årets bil? Årets kulturkommun, Årets blogg, årets bröllopsfotograf, årets fågel, årets homo, årets leverantör, Årets Subseaselskap, årets reklamfilm, årets frisör, årets linköpingsbo, årets körledare, årets jazzkommun, årets Ruter Dam, årets traktor, årets köpstråk, årets ekonomijournalist o.s.v. o.s.v in det oändliga.

Varför är det så?
Jag tror att det beror på:

  • Önskan om uppmärksamhet.
  • Någon betalar för att få makten att bestämma vad som har varit viktigast.
  • Juryn känner sig viktig.

Det är en etablerad sannhet i kommunikasjonsskrået att om du inte kan få uppmärksamhet om en sak så kan du alltid innstifta ett pris så skriver medierna om det.

Jag hör redan motargumenten: Kan vi inte få ha lite glamour? Jo, men då kan den väl vara äkta. Gå i hop med vänner och grannar och ordna en glamorös fest.

Det är ju ingen som blir skadad av sådan priser och tävlingar? Kanske inte, men det bort uppmärksamheten från verkliga händelser.

Vill du avskaffa nobelpriserna? Nej, och där är jag också fast. Jag tror nobelpriserna har bidragit till en bättre värld, innanför forskning, innanför fredsutveckling och själv har jag genom litteraturpriserna fått upp ögonen för flera väldigt bra författare. Men ju fler priser som delas ut – desto mindre betydelse får varje enskilt pris.

Måste du vara smakpolis för vad alla skall tycka? Nej, jag har inte heller föreslagit något förbud mot priser och det jag tycker är ointressanta TV-program, men jag vill ända säga vad jag tycker om dem.

2 kommentarer:

JSMA sa...

Kul reflexion. Jag kommer att nominera det till årets blogginlägg :)
JSMA

Iwar Arnstad sa...

Yessss! Det var det jag var ute efter....