onsdag 11. februar 2009

Nja til Hijab

I Norge er det nå het debatt om det skal være tillatt å ha hijab i politiet / polisen. Folk har sterke meninger før og imot.

Hvis jeg har forstått det riktig er det mulig å bruke Hijab til politidrakten i Sverige og England. I Tyrkia er det absolutt forbudt, mens mange andre land ikke helt har funnet balansen. I Danmark sa Domstolsstyrelsen først at det var ok for dommere å ha hijab i rettssalen. Siden kom regjering og folketing på banen med totalforbud mot alle som kan tolkes som religiøse symboler, fra et kors i halskjeden til turbaner.

Det finnes gode argument for og imot. De er best summert av Njål Høstmælingen i Instituttet for Menneskerettigheter i dagens Aftenposten. Les den!

Jeg tror han og for såvidt også statsminister Stoltenberg har riktig utgangspunkter. Dette er en sak som vi godt kan debattere en stund før vi lander den. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så viktig å ha slike symboler. Men jeg ser heller ikke problemet med at et fåtall personer kommer til å bruke en hijab. Sier du burka derimot så sier jeg nei.

Jeg kommer til å leve godt uansett hva resultatet blir av denne debatten, men regelverket må prøve å balansere behovet for å rekruttere flere grupper til slike yrken og at de skal kunne oppfattes som lagens lange arm av alle borgere. Det kan også være ok å tenke igjennom hvilke konsekvenser et forbud, eller en tillatelse innebærer for alle andre merkelige ting vi mennesker tar på oss. Fra punkfrisyren til rare tatueringer til en partinål på en leges skjorte.

2 kommentarer:

Inger sa...

Hei Iwar,
Nei, det er ikke enkelt å bestemme seg for hva man skal mene om dette. Foreløpig har jeg landet på "nja" som deg. Prinsipielt er jeg opptatt av frihet for enkeltmennesket, inkludert religionsfrihet. Men som politi representerer man ikke seg selv, men ordensmakten i den norske stat. Det er en spesiell yrkesgruppe. Det samme gjelder for så vidt også dommere. Jeg lurer på hva som hadde skjedd om dommeren i straffesaken etter skuddene mot den jødiske synagogen i Oslo hadde vært kvinnelig muslim iført hijab? Eller muslim uten hijab? Hadde det gjort noen forskjell? Og hvis man først tillater religiøse symboler, hvor skal man da sette grensen?
Når det gjelder denne konkrete saken er vel realiteten at det i så fall vil være maks en håndfull politibetjenter som kommer til å gå rundt i hijab her i landet. Så isolert sett er det vel uproblematisk. Jeg leste forresten et sted at det nå er opprettet en facebook-gruppe til støtte for at norske polititjenestemenn og -kvinner skal kunne bruke samelue som en del av uniformen......

Iwar Arnstad sa...

Takk for kloke synspunkter. Er det ikke litt ok at det blir en debatt om dette da? Svaret er ikke åpenbart. Her er det som i så mange saker; kunsten å holde balansen.