fredag 18. desember 2009

Saab-lar


Så är det klart att Saab blir lagt ned. För en trollhättegrabb är det inget kul. Jag har kompisar som jobbar där och vet hur många, i och utanför fabriken, som är beroende av Saab.

Huvudproblemet är att för få har köpt Saab i många långa år. Saab har inte varit lönsam sedan jag flyttade från Sverige, i 1995.

Jag har hela tiden haft inntryck av att GM inte har velat ha kvar fabriken. Då menar jag inte bara att de inte vill äga den själv. Det är inte flere konkurrenter GM behöver. Dem gör de nog inget att slutet blev som det blev. Koenigsegg och Spyker kändes aldrig seriöst.

Jeg vet inte om den svenska regeringen borde ha gjort mer. GM hävdar att de har haft bra stöd av regeringen.

Regeringen har också varit ganska tydliga på att de inte vill gå in och ta över, vilket låter som en orealistisk lösning. Själv tycker jag inte man skall subventionera bilindustrin och annat som är starkt förorenande. Men nu djävlar behövs regeringen.

Det handlar om många tusen som blir utan jobb och alla de i serviceindustrin runt. Inte bara i Trollhättan, men också i städer, orter och bygder i 5-6 mils omkrets. Nu behövs alla paket, omställningar, utbildningar och andra satsningar. Nu godtar vi inget tjafs om att staten inte skall störa marknaden. Staten skall inte driva butikerna, men här måste det läggas till rätta på alla tänkbara sätt.

Själv kan jag ju gå med dåligt samvete för att jag inte kört Saab på många år. Min egen karriär på Saab varade i ca. tio dagar ett jullov. Jag matade en robot och drack mycket te. Nu kan det bli väl mycket tid till tedrickande för många.

Vad tycker du man borde göra?

Ingen kommentarer: