onsdag 8. april 2009

Gardell, Jesus og Mohammed

Jonas Gardell har skrevet en ny bok, Om Jesus. Det er hverken stand-up-tekster eller svart barndom, men en slags etterforskning om den han mener Jesus var og hvordan han er blitt missbrukt av kirken.

Jeg har ikke lest den, men jeg leste hans forrige bok i genren, Om Gud. Budskapet var detsamme; Gud er blitt feiltolket og det er side opp og side ned med eksempler. Noen av dem er hårreisende.

Religion er et våpen i hendene på de som ønsker å missbruke det for å få personlig makt eller tvinge på folk livsmønster de mener er riktige. Være seg det gjelder at menn skal bestemme over kvinner, at de skal kle seg på bestemte måter eller andre ting. Men i mange av religionene og dess tolkninger ligger også livsvisdom over hva som er fornuftig. Det var selvsagt spesielt viktig i en tid når vitenskaplig forskning var ukjent og massmedier ikke eksisterte. Det kan gjelde normer om hva som skal spises og ikke, at kroppen kan behøve en hviledag, at en ikke skal stjele eller drepe.

Det finnes også noen høydere i disse skrifter. Jeg kjenner bibelen bedre enn de andre hellige skriftene så derfor kan mine eksempler kun hentes derfra. Jesus skal ha sagt: "Den som selv er uten skyld kan kaste første steinen." Og "allt vad du ønsker at menneskene skal gjøre mot deg skal du også gjøre mot dem" Det siste sitatet skal for øvrig finnes i lignende versjoner i alle de store religionene. Det er formulert på en måte som, når det blir fulgt, absolutt leder til en bedre verden.

Uansett om man er religiøs eller ikke så er religion utrolig interessant. De har påvirket våre kulturer, kanskje mer enn noe annet. At Gardell skriver bøker om det er bra. De som prøver å missbruke kristendommen for sine egne syfter må få motbør.

På samme måte tror jeg mange missbruker islam. Per tiden kanskje enda mer. Jeg håper det kommer bøker som setter spørsmål med hvordan koranen feiltolkes og missbrukes. Hvem skriver "Om Mohammed" som retter opp noe av de feilaktige forestillingene.

Det finnes kanskje flere slike bøker allerede (Kanskje du kan tipse meg om noen?).

Mitt budskap blir: Skyt ikke på religionene - argumenter mot dem som bruker dem på en feilaktig måte.

God påske - glad påsk!

Ingen kommentarer: