mandag 4. mai 2009

Dommere i verden

Norsk dommer i semifinalen i Champions League var stor nyhet på radioen mandag. Selv som klart fotballinteressert synes jeg det er enda et eksempel på hvor utrolig stor del av nyhetsplassen som vikes til fotball.

Minste tåskade på en eller annen perifer spiller i tippeligaen blir stor nyhet.

Da jeg arbeider med domstoler er det fristende å sammenligne med dem.

Hvor mange vet at en norsk dommer i mange år var president og leder for den store FN-tribunalen i Rwanda? Ikke mange. Erik Møse har her, etter hva jeg kan forstå, gjort en formidabel jobb. Han har rapportert direkte og personlig til FNs sikkerhetsråd og generalforsamling.

Hvor mange vet om at lagmann Hanne Sophie Greve leder Europarådets arbeid mot menneskehandel? Ikke mange.

Det var noen raske eksempler. Jeg har all respekt for fotballdommere og tenker at Henning Berg, Kjetil Rekdal og andre illsinte trenere burde hatt straffekommendering til å dømme fotballkamper - etter alle utblåsninger de har hatt mot dommere.

Jeg er også glad at dommerne i domstoler har litt mer tid til å tenke på sine avgjørelser enn hva fotballdommere har... Det hadde vært litt for spennende om også de i løpet av et sekund skulle bestemme hva som har skjedd og hva eventuell påfølgd (frispark, straffe, filming, gult kort eller rødt kort) skal bli.

Ingen kommentarer: